Opinionsblogg

Den som kallar Prideparaden "pervers" borde se sig själv i spegeln!

 

 

Igår var det den årliga Prideparaden i Stockholm. Jag hade dessvärre inte möjligheten att vara där personligen, men det är en oerhört viktig manifestation för mångfald, öppenhet och mänskliga rättigheter. Bara att se alla bilder på sociala medier där glada människor har roligt samtidigt som de tar en viktig ställning för mänskliga rättigheter. För egen del blev jag väldigt glad över att se Tre Kronors förbundskapten, Richard Grönborg, delta iklädd en Pride-inspirerad landslagströja.

Likväl finns det idioter som ska hålla på och baktala det här eventet, trots att de uppenbart inte ens varit på plats och med egna ögon kan få bekräftat att det de hört stämmer. De flesta missade nog inte KDU-toppen som kallade paraden ”pervers”, eller SD:aren som tyckte att han var vek som backade och bad om ursäkt efteråt. Andra gapar om att det minsann ska finnas heterosexuella-parader och galor, som om inte alla andra festivaler och galor skulle kunna gå under den kategorin. För oss som besitter hjärta och hjärna är det självklart något positivt med parader som riktar sig mot minoriteter, dessutom är det fantastiskt att se hur Pride växer.

Den här typen av människor måste se sig själva i spegeln, de konservativa krafter som motverkar Pride är oftast betydligt värre själva. Under min tragiska tid i SD var jag, vilket jag berättat om, vittne till enormt mycket sexistiska uttryck och objektifiering. De männen var betydligt mycket mer perversa än någon HBTQ-person som jag någonsin träffat, ändå skulle de kalla Pride-paraden för obscen, dubbelmoral i sann konservativ anda.

Jag har använt detta Jesuscitat förr, men det är väldigt passande: ”Varför ser du flisan i din broders öga, när du inte märker bjälken i ditt eget?” Det känns särskilt lämpligt nu, då till och med Svenska Kyrkan medverkar i Pride, i Västerås hade de gjort en stor modell av domkyrkan som de gick och bar på. Jag är själv inte speciellt troende, men Kyrkan är en väldigt stor organisation och att de står för människors lika värde och rättigheter är jätteviktigt. Inte minst är det viktigt att Kyrkan medverkar här eftersom den ofta präglas av konservativa krafter. Av samma anledning tycker jag att jag personligen har ett större ansvar än de flesta att aktivt ta ställning för mångfald och öppenhet med anledning av mitt eget politiska förflutna. Svaret på frågan, för att återgå till den, ligger nog delvis i att det är mycket lättare att peka finger åt andra än att se brister hos sig själv, på något sätt måste de även uppleva att deras existens skulle vara hotad, men exakt hur och på vilket sätt kan jag inte säga. Rädslan är både överdriven och obefogad. Däremot så tänker jag ägna alla mina krafter åt att stoppa deras möjligheter att ägna sig åt sexism och objektifiering, tar de det som ett hot mot deras existens så är det bara tragiskt.

Kommentarer

Kommentera