Opinionsblogg

Dags för rökrutor på gator och torg!

 

Under en längre tid har en del människor tillhörande en specifik grupp irriterat mig, jag pratar om rökare. Det finns givetvis även sådana som inte är respektlösa kräk och ni behöver inte ta åt er, men det är fruktansvärt för oss icke-rökare att behöva uthärda rökarnas odör. Att det är dåligt att röka vet alla, så jag finner ingen poäng med att beröra alla faror med denna last, däremot vill jag be rökare att visa hänsyn för oss andra. Jag ska förklara vad jag menar:

När jag var på en hårdrockskonsert för ett par år sedan, fick jag höra det här samtalet mellan två personer, en ung tjej och en medelålders gubbe:

Gubbe: ”Stör det dig om jag röker?”

Tjej: ”Ja.”

Gubbe: ”Jag ska försöka blåsa röken åt andra hållet.”

Tjej: ”Varför frågade du?”

Gubbe: ”Det var väl jävligt snällt att jag frågade.”

Tjej: ”Nej, du bryr dig ju ändå inte om vad jag säger.”

Det här är för mig ett väldigt talande exempel kring hur respektlösa vissa rökare. Jag har bara senaste veckan själv varit med om liknande. När vi satt några stycken som väntade på att ICA skulle öppna efter ett strömavbrott var det naturligtvis en äldre gubbe intill mig som tände en cigarett, utan hänsyn till mig eller någon annan. Så sent som idag stod jag vid ett övergångsställe och naturligtvis ska en annan man som väntar stå och blossa på en cigarett.

Nu var det här tre män, men jag vet gott och väl att även kvinnor kan bete sig så här. Och för all del, vill dessa människor slösa bort sina pengar på att förstöra lungorna och ge sig själva en plågsam död är det helt ok för mig, men jag vill inte drabbas av deras skit. Nu ska jag inte sätta mig själv i en offerställning, mitt största problem med rökning är att det är äckligt och det kan kanske tyckas vara ett något haltande argument. Men det finns människor som har astma och andra andningsproblem som verkligen far illa av att någon röker i närheten av dem.

Av hänsyn till de som av hälsoskäl behöver undvika rökare kan jag tycka att det är fullt rimligt med rökrutor på gator och torg där det är tillåtet att röka. Det är inte rimligt att icke-rökare ska behöva lida för rökares ”rätt” att förstöra sin hälsa.

Kommentarer

Kommentera