Opinionsblogg

Varför fortsätter SD växa?

 

'Fanns det ett svar på varför Sverigedmeokraterna gått uppåt efter valet trots alla skandaler skulle inte frågan behövt ställas, men nu är det väldigt invecklat och komplext. Jag vet inte om jag hade blivit SD:are om någon i min omgivning (familj, skolkamrater eller lärare) kunnat ge mig ett rimligt argument för att inte gå till det partiet. En av lärarna på mitt gymnasium besvarade frågan ”hur vi ska kunna ta emot fler, när det inte finns jobb och bostäder” på ett irriterat sätt med ett vagt resonemang om välfärden. Det rätta i det läget hade varit att förklara att i takt med att människor kommer till Sverige så kommer även antalet jobb och bostäder att öka och därmed kommer även invandring att vara lönsamt. Jag är inte säker på att jag hade lyssnat, jag var så nationalromantisk att jag sannolikt hade hittat på en ursäkt för att ändå gå till SD, men det finns ändå en väsentlig del med att samhällslärare är noga med att informera och hjälpa elever att förstå samhällets konstellationer.

De allra flesta SD:are bygger sina åsikter på personliga händelser och subjektiva samt ovetenskapliga bedömningar av dessa. Det skulle nog vara en bra idé om gymnasieskolorna i landet blev mer inriktade på att lära eleverna att tänka kritiskt. Jag kommer ihåg att jag tyckte att SD:s politik ”lät” bra när jag var i sena tonåren. Nu när jag lärt mig reflektera och förstå vad de faktiskt säger, och vad deras politik skulle få för konsekvenser, är jag av uppfattningen att deras politik är odemokratisk, inhuman och hycklande, vilket är allt annat än bra. Det är förmodligen inte utan anledning som den större delen av SD:s medlemmar och sympatisörer är tämligen lågutbildade.

Jag vet även att många som börjar närma sig pensionen är oroliga för att pengarna inte ska räcka till och därför reagerar mot att papperslösa får tandvård för 50 kr… oro är förmodligen en stor anledning till SDs framfart, men det finns ingen motsättning mellan pensionärer och papperslösa. Tandvården, och för den delen mycket annat, skulle förmodligen bli avsevärt mycket billigare om inte åtta av Sveriges 20 största bolag helt eller delvis struntade i bolagsskatten (läs mer: http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sveriges-storsta-bolag-nolltaxerar). Lustigt nog har jag aldrig hört några SD-sympatisörer bli förbannade över detta, men det kan likväl förhoppningsvis vara ett argument som kan få några oroliga människor att tänka om.

Kommentarer

#1 - Richard

Men det är ju som så att man måste ställa kostnader mot varandra hur galet det än kan tyckas eller hur. Nu har vi en rätt stor mängd flyktingar som vi skall ta hand om det kostar en krona eller två och dom pengarna måste komma från någon annan post. Det är ju inte så att dom växer på träd, det är våra skattepengar. Sen de bolag som "smiter" skatten är olyckligt men hade dom betalat den skatt som Sverige begär av dom hade man troligtvis tagit sitt pick och pack och flyttat sin verksamhetom det var möjligt.

Svar: Jag anser att för mig som enskild individ är det avsevärt mycket rimligare att lägga skulden på stora företag än på invandringen. Sannolikt skulle en del företag flytta i så fall, men det skulle kanske gå att förebygga med exempelvis tydligare regelverk. Och jag tycker själv att jag har det så pass bra att jag har råd och därför gärna betalar för att hjälpa de som är utsatta.
Jesper Nilsson

Kommentera