Opinionsblogg

En dikt om julen och mina egen resa

 

Med anledning av att julen nalkas så tänkte jag pröva ett nytt format. Jag har skrivit en dikt om julen i förhållande till mig själv och min resa:

Julen är här för gammal och ung

Min väg har varit brokig och tung

Jag var en gång inskränkt och dum som ett spån

Det har jag tack och lov vuxit ifrån

Den väl pyntade högtid som nu står för dörr

Betyder lika mycket som den gjorde förr

Fastän jag varit tvär liksom en viss Ebenezer

Har jag uppskattat den trevnad som julen erbjuder

Tradition och vacker sång har mig präglat

Mina åsikter blev därefter färgat

Men som de tre andarna i en julsaga förtäljde

Förstår nu också jag vad som är helgens glädje

Vad är väl glögg, skinka och Peter Jöbacks julskiva värd

För den som inte har möjlighet att nyttja dess flärd

Det är sannerligen en festlig tid på året för de välbärgade

Låt oss inte glömma solidaritet med de som är sargade

Att ensam sitta och fundera kring livsfrågor

Kan påverka sinnet och leda till hjärnplågor

Den som känner sig utanför och förbisedd

Löper stor risk att bli missunnsam och vilseledd

Nu ser jag världen i nytt perspektiv

Ett öppet sinne och eftertanke leder vägen i mitt liv

Den som öppnar hjärtat och delar med sig av sitt överflöd

Får lika mycket tillbaka genom andras välvilliga glöd

Livet är för kort för att vara bitter hela tiden

Det är behagligare att njuta av julefriden

Låt oss tänka på hoppets låga om en bättre morgondag

Med julens budskap om frid på jord och välbehag

Ta hand om er där ute med vän och familjer

En riktig god jul önskar jag eder.

Kommentarer

Kommentera