Opinionsblogg

Impopulär hos SD? Då har du gjort rätt!

Jag föreläste för Feministiskt Initativ Sala igår, vid ett event där även allmänheten bjöds in. Jag brukar föreläsa om Sverigedemorkaterna för de som är intresserade att höra mer om partiet och mina upplevelser. Det var en väldigt trevlig kväll och jag både hoppas och tror att arrangörerna var nöjda. vad som dock inte hände till vanligheterna är att två av mina före detta äldre kollegor från SD dök upp för att lyssna. Jag vet inte varför de var där, kanske ville de höra vad jag hade att säga, alternativt var de där för att ge en rapport till övriga i kommungruppen. De gick dock redan i pausen utan att säga något, om det var arga vet jag i ärlighetens namn inte, men med tanke på hur mycket jag sågade partiet skulle det inte förvåna mig.
 
Jag är inte populär bland SD:are, och jag kan mycket väl förstå att de som försökte lyfta fram mig och ge mig en framtid inom partiet avskyr att jag vänt dem ryggen. Jag skulle personligen blivit förbannad, både arg och besviken om jag varit med om något liknande. Men jag blir också minst lika arg och besviken över deras värderingar, parti och åsikter, så det går nog jämnt ut. Jag känner snarast att om SD och deras anhängare inte gillar mig och vad jag gör, så bevisar det bara att jag gjort rätt. Jag känner inget behov av att umgås med människor som har inskränkta, rasistiska och homofobiska åsikter och att dessa människor inte uppskattar att jag motverkar dem övertygar mig om att jag är på rätt spår.
 
Idag finns det, framförallt inom sociala medier, en ström av SD-sympatisörer som härjar och gapar på alla som öppet argumenterar för mångfald  och öppenhet. Jag har uppriktigt svårt att förstå varför så fundamentalt grundläggande och självklara värderingar kan reta upp somliga så oerhört mycket. Men antagligen upplever dessa människor att okända människor som kommer till landet hotar deras identitet. En vacker dag förstår de kanske att de oroar sig i onödan, och att vara rädd för att förlora sin identitet är inte som en licens som ger en rätt att bete sig illa. Gå till en terapeut och prata istället, det är bättre, försök lära känna dig själv så kanske du till och med kan utvecklas. Att förstå varför vi som individer gör som vi gör och tycker som vi tycker är något som alla kan finns glädje och kunskap i. Det här medför också vikten av att vi som tror på tolerans och medmänsklighet fortsätter att stå för våra åsikter så att inte de arga och aggressiva vinner, det kanske inte kommer omvandla någon men det kanske kan få några läsare eller åhörare att tänka en extra gång innan de går till valurnan.

Kommentarer

#1 - Helene

Väldigt vasst inlägg du skrivit bra jobbat! :)

Svar: Tack så mycket! :)
Jesper Nilsson

Kommentera